Tuesday, July 13, 2010

Sahabat....

bukak puasa dulu2...sahabat informs...is11o
last keluar dgn dayah... hmmm...sahabat lainan kos..

SAHABAT??? TEMAN??? KAWAN???

SAHABAT SEJATI.... APA SEBENARNYA SAHABAT ITU??

Sebagian besar orang akan menjawab “sahabat adalah orang yang SAYANGKAN kita, orang yang BOLEH MEMAHAMI kita, orang yang SENTIASA HADIR saat kita memerlukan, MAHU BERKONGSI, orang yang MAHU MENDENGAR keluh kesah kita, orang yang MAHU BERSAHABAT dengan kita apa adanya, yang MENDEKATI KITA di saat seluruh dunia menjauh, dan sebagainya…”

Pengertian ini tentu sudah lali kita dengar dari kebanyakan orang, namun tahukah anda, ternyata pengertian sahabat seharusnya tidaklah sehebat seperti pengertian di atas. Mengapa saya menyebut pengertian di atas sebagai pengertian yang hebat?
Sebab pengertian tersebut hanya terpusat pada diri kita sendiri, iaitu “untuk kita” tadi.

baru seketika tadi saya bertanya kepada sahabat saya Yani melalui SMS :
"yani..tanya sikit...sahabat tu ap ek??"

Kemudian Yani menjawab kira-kira begini :

“Sahabat adalah orang yang dimana saya merasa senang kalau dapat memberi sesuatu kepadanya.”

Saya pun tersenyum dengan jawapannya itu. Itu adalah jawapan pertama yang saya dengar dari orang lain tentang pengertian “sahabat” yang tulus dan tidak ego.

Oleh karena itu kemudian saya merumuskan, bahawa menurut saya lebih tepat pengertian sahabat adalah :

“Orang yang kita sayangi,… orang yang selalu ingin kita doakan,..orang yang ingin kita pahami lebih dalam, orang yang ingin kita berbagi ketika kita senang, dan tidak ingin kita bebani ketika susah, dan apabila dia kesepian dan merasa seluruh dunia menjauh darinya, maka kita katakan : "Sahabatku…sebenarnya dunia tidak pernah jauh dari kamu, sebenarnya kita yang menjauh dari mereka, marilah kita sambut mereka, berkongsilah bersama mereka, kita dengar impian mereka, sambutlah tawa mereka, hapuskan tangis mereka, kerana kita adalah “cinta”.”


sekadar ingin berkongsi... lain org lain pandangannya...

No comments: